Program zajęć sportowych z elementami piłki siatkowej dla dziewcząt klas III szkoły podstawowej. Podczas realizacji zajęć najwięcej czasu poświęcone zostanie na przygotowanie sprawności ogólnej, która jest podstawą właściwego rozwoju młodego organizmu i jego adaptacji do wysiłku fizycznego. Przez odpowiednie przygotowanie ogólnofizyczne wykształci się wszechstronność motoryczną, która pozwoli na intensywne ćwiczenia w kolejnym etapie szkolenia. Pierwszy etap wymaga wiele wytrwałości i cierpliwości, zarówno od ćwiczących jak i prowadzącego. Aby wyzwolić zaangażowanie i wzbudzić radość z uczestnictwa w zajęciach większość czasu poświęcono grom i zabawom. Jest to doskonała okazja do kształtowania określonej sprawności, wyrabiania dyscypliny zbiorowej, współdziałania i współzawodnictwa.
Cele zajęć
- Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości.
- Kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
- Nauka i doskonalenie elementów techniki i taktyki.
- Kontrola sprawności ogólnej i specjalnej.
- Przygotowanie organizmu do wysiłku przez ćwiczenia ogólnorozwojowe.
- Przygotowanie do samodzielnego organizowania i sędziowania gry.
- Opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów BHP w czasie organizacji i realizacji zajęć sportowych.
- Kształtowanie charakteru i nawyków etycznego postępowania-postawa ,,fair-play”.
- Organizacja czasu wolnego-rozwijanie zainteresowań sportowych wśród dzieci.
Zadania zajęć
- Stymulowanie i umożliwianie dzieciom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażanie własnych przeżyć w zabawach, grach.
- Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami uprawiania wybranej przez dzieci dyscypliny sportowej.
- Dokonywanie oceny postawy ciała i poziomu sprawności ogólnej i specjalnej uczestników zajęć.
- Wspieranie aktywności poznawczej i twórczej.
- Motywowanie do dbałości o zdrowie własne i innych.
- Zapewnienie atmosfery życzliwości, akceptacji i szacunku dla siebie.
Termin i miejsce prowadzenia zajęć
Zajęcia będą się odbywały w sali gimnastycznej dwa razy w tygodniu: środy i piątki x 1 godz. w okresach: marzec-czerwiec oraz wrzesień-grudzień 2007 r.
Sposób realizacji i formy działania
Podczas realizacji zajęć najwięcej czasu poświęcone zostanie na przygotowanie sprawności ogólnej, która jest podstawą właściwego rozwoju młodego organizmu i jego adaptacji do wysiłku fizycznego. Przez odpowiednie przygotowanie ogólnofizyczne wykształci się wszechstronność motoryczną, która pozwoli na intensywne ćwiczenia w kolejnym etapie szkolenia. Pierwszy etap wymaga wiele wytrwałości i cierpliwości, zarówno od ćwiczących jak i prowadzącego. Aby wyzwolić zaangażowanie i wzbudzić radość z uczestnictwa w zajęciach większość czasu poświęcono grom i zabawom. Jest to doskonała okazja do kształtowania określonej sprawności, wyrabiania dyscypliny zbiorowej, współdziałania i współzawodnictwa. Podczas organizowania zajęć specjalistycznych natomiast stosowane będą formy ścisłe i fragmenty gry, które dają gwarancję poprawnego wykonania danego elementu technicznego. Uczenie techniki poprzez zabawę nie gwarantuje prawidłowego opanowania ruchu, gdyż podczas zabawy w grę wchodzą emocje, a nie koncentracja nad poprawnością wykonania zadania. W początkowym okresie szkolenia wykorzystane zostaną małe gry 1x1, 2x2 w formie uproszczonej, podczas których dziewczęta nie tylko będą doskonaliły technikę, ale uczyły również zachowania się w trakcie rywalizacji sportowej. Dzięki zastosowaniu dużej ilości małych gier o wiele szybciej zrealizowane zostaną założone cele szkoleniowe.
Zajęcia przeznaczone są dla dziewcząt w wieku 9-10 lat (klasa III-IV)
Tematyka zajęć
1. Zabawy oswajające z piłką.
- zabawy rzutne, skoczne
- gry i zabawy szybkościowo - zwinnościowe.
2. Postawa siatkarska.
- pokaz i objaśnienie prawidłowej postawy: niskiej, wysokiej
- pokaz i objaśnienie poruszania się po boisku
- gry i zabawy doskonalące
3. Odbicia piłki sposobem oburącz górnym.
- układanie dłoni na piłce
- szybkie odbicia piłki od podłoża, ściany
- podrzuty i chwyty piłki
- rzuty i odbicia piłki po koźle, od ściany
- odbicia piłki w klęku, w siadzie
- odbicia piłki nad sobą i do partnera
- odbicia piłki w parach w miejscu i w ruchu
- odbicia piłki w grach i zabawach ruchowych
4. Odbicia piłki sposobem oburącz dolnym.
- toczenie piłki w parach
- odbicia piłki sposobem oburącz dolnym w siadzie, w klęku
- odbicia piłki w grach i zabawach
- gry i zabawy doskonalące odbicia górne i dolne
5. Zagrywka .
- pokaz i objaśnienie pozycji przy zagrywce
- zagrywka przy ścianie i do partnera
- zagrywka przez siatkę
- zagrywka na pole przeciwnika
- odbiór piłki z zagrywki
- gry i zabawy doskonalące zagrywkę
6. Mini gry:1:1, 2:2 ; ,,rzucanka’’ 1:1, 2:2,
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIOWY DLA DRUŻYNY SIATKAREK
KLAS III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Przygotowanie sportowe |
Procentowe rozłożenie czasu w poszczególnych miesiącach roku szkolnego
|
Średnia
%
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
IX
|
X
|
XI
|
XII
|
Gry i zabawy Ćwiczenia kształtujące sprawność ogólną
|
60
|
60
|
55
|
55
|
45
|
40
|
35
|
30
|
47,5 %
|
Ćwiczenia ukierunkowane i nauczanie elementów gry
|
Sposoby przemieszczania się
|
20
|
20
|
15
|
10
|
10
|
10
|
5
|
5
|
11,9 %
|
Odbicia oburącz dolne i górne
|
-
|
-
|
10
|
10
|
15
|
15
|
15
|
20
|
10,6 %
|
Zagrywka
|
-
|
-
|
5
|
5
|
5
|
10
|
10
|
10
|
5,6 %
|
Zabawy przygotowujące do mini siatkówki i gry małe
|
Rzucanka siatkarska
|
20
|
20
|
10
|
5
|
5
|
-
|
-
|
-
|
7, 5 %
|
Gry małe 1x1
|
-
|
-
|
5
|
15
|
15
|
15
|
20
|
15
|
10,6 %
|
Gry małe 2x2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
10
|
15
|
20
|
6,3 %
|
Przewidywane efekty
Po tym etapie szkolenia dziewczęta powinny:
- Poprawnie wykonywać elementy techniczne indywidualnie i zespołowo.
- Cechować się systematyczną aktywnością ruchową.
- Podnosić swoje umiejętności motoryczne.
- Wykazywać aktywną postawę w kształtowaniu własnej sprawności fizycznej i ruchowej.
- Dbać o zdrowie i bezpieczeństwo.
- Udoskonalić swoje umiejętności techniczne i taktyczne.
- Znać przepisy gry w mini piłkę siatkową.
- Być inicjatorem wielu gier i zabaw sportowych.
- Stosować zasady fair - play.
Opracowała:
Beata Grzybek